De juiste woorden voor jouw verhaal

Zinvol en helder communiceren

Zeggen wat je eigenlijk wilt zeggen, of datgene schrijven wat je wilt schrijven. Dat is misschien wel het moeilijkste wat er bestaat. Je weet wat je beweegt, maar je kunt het niet pakken in woorden, en daarmee ook niet goed overbrengen.

Zinnen aan Zee heeft meer dan 20 jaar ervaring met het schrijven en herschrijven van (journalistieke) verhalen. Voor tijdschriften, kranten, voor het internet en alle mogelijke communicatiemiddelen. Ik luister, vraag door, en zet het voor je op papier. Net zolang totdat jij tevreden bent.

Communicatiemiddelen en artikelen

Naast teksten voor communicatiemiddelen, zoals flyers en brochures, kun je bij Zinnen aan Zee ook terecht voor artikelen in verschillende journalistieke genres. Het ambachtelijke vakwerk, zeg maar. Van ghostwriting voor columns en speeches, tot spannende verslagen, mooie interviews, interessante achtergrondverhalen, boeiende reportages, simpele nieuwsberichten tot smeuiige nieuwsverhalen. Elk onderwerp kun je in verschillende genres beschrijven. Wat daarvoor het meest geschikt is, hangt af van het doel van het artikel, het medium en de beoogde doelgroep. En daarin denk ik als vanzelfsprekend met je mee. 

Jouw onderneming slim positioneren in 4 stappen

Ergens weet je het wel, maar je het het nog nooit goed beschreven: de essentie van jou bedrijf. Oftewel: je drijfveren, jouw verhaal en wie of wat je nu wilt bereiken. Ik doe dat graag met jou, met de volgende 4 stappen. Of alleen met die ene stap, waar je nu behoefte hebt. 

Stap 1: Brainstormen, het fundament van je onderneming

Effectief communiceren begint bij het begin, je Why zoals Simon Sinek dat zegt. Hiermee leg je het fundament van je onderneming … Hoe sterker dat staat, hoe sterker je naar buiten komt. Waarom doe je wat je doet, voor wie en waarom? Samen brainstormen we over wat je doelgroep is, je ideale klant, jouw usp’s en benefits, je pitch, je pay-off (belofte of slogan) en natuurlijk jouw verhaal. Want er is niks aanstekelijker dan een eerlijk en authentiek verhaal. Heb je dat helder? Dan breng je dat ook weer makkelijk over aan anderen. Denk aan je klanten, in netwerkbijeenkomsten, tijdens presentaties of aan (zakelijke) relaties. Na afloop ontvang je dit alles overzichtelijk op papier. Brainstormen kan op kantoor, maar ook aan zee …

Stap 2: Storytelling, de meerwaarde van een geloofwaardig verhaal

Een krachtige en vooral leuke manier om de wereld te vertellen waartoe jij op aard bent, is storytelling. Daarin ontrafelen we jouw unieke verhaal, waarna we bedenken hoe we dat wereldkundig maken op verschillende kanalen. Hiervoor borduren we voort op het basisverhaal, en zetten een strategie uit hoe en waar we dit het beste kunnen plaatsen. Zo kunnen we – haast ongemerkt – een gevoel of een boodschap overbrengen. Zo kun je verbinding maken met jouw doelgroep, die je wil volgen, gewoon om wie jij bent. 

lStap 3: Website, maak connectie met je doelgroep

In je website komen je pitch, je pay-off, je verhaal en je producten of ideeën tot leven. Een aantrekkelijke website is een samenspel tussen de juiste vormgeving, goede fotografie en professioneel geschreven teksten. Allemaal moeten ze jouw bedrijf ademen. In de toon en stijl die bij jou past, en die jouw klanten herkennen uit duizenden. Samen bepalen we het doel, de toon, een geschikte menustructuur en de inhoud. Daarna ga ik het verwoorden in goed leesbare websiteteksten, die jouw doelgroep raken.

stap 4: Content Creatie, de kracht van herhaling

Content creatie is een strategische manier van het schrijven van teksten voor je bedrijf, die je vervolgens op verschillende media kunt gebruiken. Op je website als nieuws, op social media en LinkedIn, in nieuwsbrieven, blogs, maar ook voor je promotiemateriaal en artikelen in kranten en tijdschriften. Alle teksten zijn geschreven in een voor de klant – herkenbare tone of voice. Hoe vaker jouw klanten verhalen over jouw bedrijf tegenkomen, hoe beter je blijft hangen. De kracht van herhaling dus … Wij creëren deze content met jou. Samen maken we een handig contentplan of contentkalender, waarin precies staat wanneer je wat waar kunt plaatsen.

Wat anderen zeggen

‘Zinnen aan Zee heeft voor Stichting Slimme Boefjes een mooie slag in de professionalisering van onze organisatie gemaakt. Met goede, toegankelijk en heldere teksten, met een inlevende toon. Zinnen aan Zee heeft veel ervaring, is erg praktisch ingesteld, professioneel en kordaat. Zeker ook in contacten met derden namens ons! We hebben met veel plezier samengewerkt.’

Marcus van Beyma

Dat schrijven een vak is, ben ik al langer achter. Maar er zijn mensen die het schrijven van teksten tot grote hoogte weten te brengen, en daar is June Kromjongh-Smit er een van. Zie de teksten op onze website! Wilt u ook een boodschap met kracht? Ik beveel June graag aan, het is een KANJER in haar vak!’

Jan-Paul Duijndam, 3Mediators